З самого дитинства нам відомий образ грецької красуні – безкінечно
граціозної, гордовитої, зі світлими кучерями та легким одягом, що численними
фалдами стікає по її фігурі, огортаючи
чуттєві перса та жіночні стегна .
Варто сказати що одяг той не відзначався складністю крою,пошиття або
оздоблення. Але що ж робило його таким
пластичним і ритмічним? Відкрию вам секрет – то був косий крій! Саме він
дозволяв так гармонійно огорнути фігуру і задрапірувати всенький одяг
складками. Прийнято вважати, що в мистецтві створювати одяг ,що підкреслює всі горбики і впадини жіночого тіла, гречанкам,
не було рівних.
Косий крім ми можемо зустріти ще раніше , а саме у трипільському вбранні. По
багатому археологічному матеріалу можна прослідкувати численні косі лінії та
бездоганно облягаючі силуети на жіночих трипільських фігурках. Ви,
звичайно,можете зауважити, що смужки – то просто оздоблення. А от і ні – скажу
я вам. Адже будучи народом землеробів, вони були достатньо практичними людьми,
і навіть численні закарлючки на їхньому посуді не для краси, а для більш
серйозних цілей.
Після греків про існування косого
крою на деякий час забули. Але на початку ХХ ст. на нього знову звернули
увагу.
В 1922 році Мадлен Віоне почала використовувати „діагональний
крій”.
Вона ввела нове розуміння одягу – не як штучної
оболонки, а як природного продовження і прикрашання фігури, що підкорюється
тілу, слідкуючи за його рухами . Мадам Віоне
виявила, що в матеріалі одягу діють вертикальні напруження розтягу, що
пов’язані як з вагою самої тканини, так і з рухами людини. І якщо тканину
розмістити так, щоб її нитки складали кут 450 з вертикальними
навантаженнями, то можна використати велике поперечне звуження і досягти
ефектного облягання фігури. Такі закономірності закладені навіть в природі, і
можливо тому були відомі вже давнім трипільцям, котрі широко використовували
прилеглий силует у одязі. Виявляється, що тіло черв’яків може розтягуватись за
рахунок того, що його шкірка армована системою гелікоїдно розміщених
колагенових волокон. Скроєний по косій одяг розміщується на тілі людини, так
само, як шкіра на черв’яку .
Віоне
плідно працювала до другої світової війни, а потім про косий знову крій забули.
Традиції косого крою продовжив Джон Гальяно. В своїх колекціях майстер
використовує не тільки такі характеристики даного крою, як прекрасна
драпіруємість і додаткова пластичність, а й можливість зміни напрямку малюнків
тканини, таких як клітинка і смужка.
![]() |
| Сукні Мадлен Віоне |
![]() |
| Сукня Мадлен Віоне |
Ідея косого крою є актуальною не тільки в проектуванні одягу, а й в
ракетобудуванні. В часи Віоне корпус ракети почали будувати у вигляді
циліндричної труби, що отримувалась гелікоїдною (спіральною) намоткою двух груп скловолокон, повязаних між
собою смолою. При розміщення намотки під кутом осьова деформація збільшується,
що є менш небезпечним для палива. 
Вирішення задач проектування бажаної трьохвимірної форми і при проектуванні
одягу, і при проектуванні вітрил, повітряних куль, надувних човнів є майже однаковими.
Як ще один приклад розглянемо спосіб
проектування вітрил. Принциповим є розподіл напружень, які мають проходити
по ниткам основи. При зсуву ниток може відбутися розрив волокон. При розміщенні
матеріалу по косій цього не станеться.
От такий
він - косий крім. Він таїть в собі величезні можливості, котрі, ще відривати і пізнавати
наступним поколінням.





Немає коментарів:
Дописати коментар